Aktiviti Pengajaran Untuk Murid Cerdas
i) Pengajaran dan Pembelajaran Menggunakan Ukuran Tidak Piawai
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat
a) Mengukur isipadu cecair menggunakan ukuran tidak piawai
Bahan Bantu Mengajar:
- Cawan kertas
- Tempurung kelapa
- Botol air mineral
- Baldi kecil
- Air
Langkah-Langkah Aktiviti:
- Guru menerangkan kepada murid-murid untuk menggunakan ukuran tidak piawai dalam menentukan isipadu cecair.
- Guru membahagikan murid-murid kepada tiga kumpulan dan diagihkan kepada tiga stesen iaitu stesen A, stesen B, dan stesen C. Setiap stesen mempunyai aktiviti yang berbeza.
- Setiap kumpulan diberikan satu borang untuk dilengkapkan. Contoh borang seperti berikut:
- Murid-murid berpindah dari satu stesen ke stesen yang lain setelah membuat catatan bilangan setiap sukatan di setiap stesen.
- Ketua setiap kumpulan yang dilantik membentangkan hasil yang diperolehi oleh mereka.
- Guru memberikan jawapan sebenar.
- Kumpulan berjaya mencatat banyak jawapan yang betul diberikan sedikit ganjaran.
- Guru meminta murid membuat rumusan di mana setiap bekas yang berlainan saiz dan bentuk memberikan jawapan yang berbeza bagi setiap sukatan.
No comments:
Post a Comment